Wywiad z twórcą gry Ski Jump na Androida – Pixel Perfect Dude.

logoIgrzyska Olimpijskie w Soczi zmierzają ku końcowi, wykorzystując ostatnie ich ostatnie dni wracam do tematyki sportów zimowych. Od kilku tygodni w pierwszej dziesiątce najlepszych darmowych gier w Google Play znajduje się gra Ski Jump (recenzowałem ją na początku stycznia). Twórca gry jest polski deweloper – Pixel Perfect Dude. O jej sukcesie, procesie tworzenia i planach na przyszłość postanowiłem porozmawiać z założycielem tego studia Dariuszem Pietralą. Rozpoczynając tym samym cykl wywiadów z polskimi twórcami aplikacji na Androida.

Rozmowa a w zasadzie wywiad został przeprowadzony w formie email.

dariuszpietralaandroapps.pl: Spodziewałaś się takiej popularności Ski Jump? Ponad pół miliona pobrań w niecałe 2 miesiące od opublikowania gry na Google Play, a pewnie zaraz pęknie 1 milion.
Pixel Perfect Dude: W dwa miesiące od premiery będzie to już jakieś 800.000. Na pierwszy milion będzie trzeba jeszcze trochę poczekać, obecnie jest ok. 10.000 ściągnięć dziennie. Popularności można się było spodziewać, ponieważ udało się trafić w, jak ja to nazywam, „dziurę” w sklepie Google Play. Gier oferujących skoki narciarskie było ok. 5. Do tego 2 lub 3 płatne. W wynikach wyszukiwania dla hasła „ski jump” gra od pierwszego dnia była bardzo wysoko. Bardzo ważnym elementem była tutaj także ikona, która na starcie była jedyną dopracowaną częścią aplikacji. Przeglądając wyniki wyszukiwania jest to chyba jedyna ikona, która od razu kojarzy się ze skokami. Zaskoczeniem była jedynie ściągalność w Polsce. Inne kraje mocno odstają, porównywalny sukces był jedynie w Austrii.

Czy dobre występy Kamila Stocha i jego dwa złote medale w Soczi przełożyły się jakoś na popularność Twojej gry?
Jak już wspomniałem Polska mocno wyprzedza resztę świata, także wydaje mi się, że postawa polskich skoczków nie była bez znaczenia. Medale Kamila nie miały praktycznie wpływu na grę, ponieważ w Polsce większość osób, zainteresowanych skokami miała okazję się z nią zetknąć.

Większe znaczenie miały poprzedni sezon i starty na początku tego sezonu. To rozbudziło nadzieje polskich kibiców i przypomniało im o skokach.

Jak dobrze rozumiem Pixel Perfect Dude to jednoosobowa inicjatywa? Sam tworzysz aplikacje począwszy od pomysłu poprzez grafikę aż do kodowania
Tak, ale przy Ski Jump pomagał mi mój brat Iwo. On zajął się początkami, ja dopracowałem grę w późniejszym etapie i dorzuciłem grafikę. Ogólnie zajmuję się wszystkim, najgorzej idzie z dźwiękiem, ale to chyba słychać. Poprzednie gry robiłem sam. Wcześniejsza inicjatywa pod nazwą Slippery When Wet Studios była dwuosobowa, ale nie przyniosła większych sukcesów.

Kiedy zaczęła się twoja przygoda z programowaniem? I od jakiego czasu zajmujesz się pisaniem aplikacji na smartfony?
Przygoda z programowanie zaczęła się ponad 15 lat temu od Delphi i później Turbo Pascala. Przez te lata poznałem mnóstwo języków programowania, programów do grafiki 2D i 3D oraz animacji. W 2009 założyłem firmę zajmującą się tworzeniem stron internetowych. Rok później przez przypadek trafiłem na UDK, który ku mojemu zdziwieniu był darmowy. Dla niewtajemniczonych UDK to Unreal Engine w formie bardzo przystępnego „kombajnu” do tworzenia gier. Kilka miesięcy zabawy, treningu i snucia planów podboju rynku PC i konsol pozwoliło mi zdobyć podstawowe doświadczenie i wtedy też dowiedziałem się, że UDK daje możliwość wypalania gier na iOS. W związku z tym zapadła decyzja o stworzeniu pierwszej gry, Table Tennis Evolution. Grę robiliśmy wspólnie z kolegą z liceum, Arturem Urbański, który obecnie wydaje gry na własną rękę. Po rozpoczęciu pracy nad kolejną grą trafiłem na silnik Unity3D, który okazał się dużo łatwiejszy niż UDK i do tego dawał możliwość publikowania na Androida. Od tego momentu jakoś to poleciało, ale dopiero Ski Jump odniósł wymierny sukces.

Dlaczego Unity 3D? Jakich innych narzędzi używasz?
Unity 3D ponieważ jest darmowy, bardzo łatwy, jest mnóstwo pomocy (genialne forum) i świetne, niedrogie pluginy. Płatna wersja daje dodatkowe możliwości i nie stanowi większego wydatku dla kogoś kto poważnie myśli o robieniu gier. Dodatkowo Blender i Photoshop.

Android czy iOS?
Jako developer jeszcze nie mam zdania. iOS to dużo mniej problemów z użytkownikami i urządzeniami. Z drugiej strony Ski Jump wypalił na Androida i tu możliwość szybkiej zmiany w aplikacji w razie błędów jest bardzo ważna. Być może po następnych produkcjach będę w stanie odpowiedzieć na to pytanie. Jako użytkownik mogę tylko ocenić, że zdecydowanie najlepszy tablet to iPad, ale stwierdzeniem tym chyba Ameryki nie odkryłem.

Wracając do tematu samej gry. Skąd wziąłeś pomysł na stworzenie takiej gry? No dobra pomysł można domyśleć się skąd… To może inaczej. Co było impulsem do napisania Ski Jump na smartfony? Jesteś wielkim fanem skoków czy po prostu znalazłeś „niszę” i postanowiłeś ją załatać? Osobiście strasznie brakowało mi takiej gry na Androida – dziwiłem się, że jeszcze nikt wcześniej nie wpadł na przeniesienie Deluxe Ski Jump na smartfona. Jest kilka gier o tematyce skoków narciarski, ale wszystkie moim zdaniem są przekombinowane, a w DSJ swojego czasy „pykał” każdy.
W pierwszej odpowiedzi mówiłem o „dziurze” w sklepie Google Play, ale na początku o tej „dziurze” nie wiedziałem. Pewnego dnia przypomniałem sobie DSJa i postanowiłem trochę pograć. I wtedy właśnie pomyślałem, że fajnie byłoby pograć na telefonie. Niestety poszukiwania były bezowocne, a na oficjalnym forum DSJ znalazłem odpowiedź twórcy, który nie miał zamiaru przenosić gry na urządzenia mobilne. Wtedy zdecydowałem, że sprawdzę co z tego będzie.

Ski Jump Android 3

Ile trwało przełożenie pomysłu do finalnego produktu i udostępnienie go w Google Play?
Decyzja zapadła na początku listopada i od razu wiadomo było także, że gra musi być dostępna przed świętami. Weszła do sklepu 22 grudnia, czyli jakieś 1,5 miesiąca po starcie prac.

Co sprawiło najwięcej problemów przy pisaniu? Fizyka wiatru?
Tak naprawdę w pierwotnej wersji nic. W miarę rozwoju gry niektóre rzeczy były dość trudne do przeskoczenia, ale rozgrywka sama w sobie jest bardzo prosta.

W którą stronę będzie rozwijała się gra? Czy ulepszenia grafiki, czego początki mieliśmy w ostatnich updateach (większa ilość animacji) czy w kierunku online i zaawansowanego trybu multiplayer?
Grafiki nie mam zamiaru bardziej zmieniać. Dojdzie kilka fajnych funkcji single player i oczywiście bardziej rozbudowany multiplayer, ale kiedy co konkretnie będzie dostępne ciężko powiedzieć. Ostatnio cała uwaga poszła w kierunku płynności gry i to udało się naprawić.

Nie boisz się „sezonowości” gry? W końcu skoki swoją największą popularność mają zimą. Pracujesz nad jakimiś innymi tytułami? A może skoncentrujesz się na promocji któregoś z twoich aktualnych tytułów? Bouncinity jest ciekawą grą, ale cholernie trudną.
Sezonowość gry może się okazać problemem, ale póki co o tym nie myślę. Sezon jeszcze w pełni i zobaczymy co będzie za 2-3 miesiące. Bouncinity jest trudna i podobnie jak np. Super Hexagon miała taka być. Nie do końca jestem w tym momencie z niej zadowolony i dlatego nie ma jej jeszcze dostępnej na urządzenia Apple. W App Store najprawdopodobniej będzie płatna.

Ostatnio głośno było o twórcy Flappy Bird i jego 50 tys dolarów dziennie z samych reklam. Pytanie: jak daleko jesteś do tych 50 tys? Da się z tego „wyżyć” czy zajmujesz się jeszcze czymś innym?
Ski Jump wypalił tylko w dwóch krajach: w Polsce i Austrii. To niestety nie jest gra, która każdemu przypadnie do gustu i większość nawet jej nie zainstaluje. Czy gra faktycznie na siebie zarabia okaże się po 12 miesiącach, co oznacza, że do Flappy Bird jest bardzo, bardzo daleko.

androapps.pl: Dzięki wielkie za możliwość przeprowadzenia rozmowy i wierze w dalsze sukcesy!

4 myśli na temat “Wywiad z twórcą gry Ski Jump na Androida – Pixel Perfect Dude.”

  1. Mam pytanie. Czy będzie jakaś poprawka w grafice ? Na moim tablecie Alcatel One Touch Evo 7 skoczek nie przyjmuje pozycji w locie. Jak się wybije tak ląduje. Przed poprawką (tylko Unity) wszystko było OK. Po aktualizacji przez Pixel Dude coś się zepsuło i nie da się grać. A gierka jest fajna i prosta w obsłudze (jak kiedyś SkiJump De Luxe). Please o skuteczne poprawki. Dziękuję.
    P.S. Wiem, że inni gracze też mają z tym problem. Czyt. komentarze pod gierką w Google Play(Sklep)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *