Posty

Plus uruchamia VoLTE?

Advertisement

Czyżby Plus po cichu wprowadził do swojej sieci technologię VoLTE? Wczoraj zauważyłem, że rozmowy głosowe nawiązywane są odrobinę szybciej a telefon podczas ich wykonywania zostaje w LTE zamiast przechodzić do sieci 3G.

Czym jest VoLTE?

Mówiąc pokrótce jest to standard telekomunikacyjny pozwalający na wykonywanie rozmów głosowych za pośrednictwem sieci LTE. Gdy u operatora w sieci jest dostępna wyłącznie technologia LTE, ale bez VoLTE to wszystkie rozmowy odbywają się przez sieć 3G. To samo dotyczy wysłania SMS-ów czy MMS-ów. LTE wykorzystywane jest jedynie do transmisji danych. Jednak, gdy operator zaimplementuje również VoLTE to klienci zyskają możliwość szybszego nawiązywania połączeń, brak przerw w transmisji danych czy lepszą jakość dźwięku.

W Polsce większość operatorów już jakiś czas temu uruchomiło VoLTE u siebie w sieci. Tutaj warto dodać, że sieć to nie wszystko. Należy również posiadać telefon wspierający VoLTE oraz posiadający odpowiednią konfigurację w oprogramowaniu.

Advertisement

Jedynie Plus nie miał u siebie w sieci uruchomionego VoLTE. To chyba się zmieniło. Mianowicie ostatnio dostałem aktualizację oprogramowania dla mojego leciwego już Samsunga Galaxy S8+. 

Wersja oprogramowania:
AP: G955FXXU6DSK9
CP: G955FXXU6DSK5
CSC: G955FPRT6DSK9

Jak można zauważyć jest to telefon z oprogramowaniem dla sieci Play, ale prawdopodobnie wraz z tą aktualizacją dostałem również konfigurację pod VoLTE dla sieci Plus. Wczoraj to jest 1 stycznia 2020 roku zauważyłem, że połączenia głosowe wykonywane są przez sieć LTE. Sprawdźcie tego screena.

Advertisement
Plus VoLTE Rozmowa

W ustawieniach sieci komórkowej pojawiła się opcja “Połączenia VoLTE”. Wcześniej nie była ona dostępna.

Plus VoLTE Ustawienia

Również w ustawieniach APN pojawił się APN IMS, który odpowiedzialny jest za komunikację z serwerem do realizacji połączeń VoLTE.

Plus VoLTE APN

Nie wiem czy usługa dostępna jest dla wszystkich abonentów posiadających kompatybilne telefony, czy tylko dla wąskiego grona “cichych testerów”. Nie robiłem żadnej dodatkowej aktywacji. Po prostu zaczęło tak to działać. Co więcej korzystam z Plusha, czyli suboferty Plusa. Dziwny jest też brak jakiejkolwiek komunikacji ze strony Plusa do klientów czy mediów. 

Advertisement